АПТЕЧКА НА ПІДПРИЄМСТВІ: ПРО ЩО ПОТРІБНО ПАМ’ЯТАТИ?

Випуск №11 (листопад, 2017)

 

 

Тетяна МИРОНЕНКО,

керівник проектів з екології та енергетики ВД «ТЕХ МЕДІА ГРУП»,
головний редактор видання «Журнал головного інженера»

 

Усі підприємства, організації та установи, незалежно від їх форми власності та юридичного підпорядкування, повинні забезпечувати належні умови праці, а також дбати про здоров’я своїх працівників. Один із видів такого забезпечення — наявність аптечок на підприємстві. Про неврегульованість цього важливого питання, комплектацію і зберігання аптечки — читайте далі у статті

Згідно зі статтею 13 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII на роботодавця покладено обов’язок створення на робочому місці в кожному структурному підрозділі умов праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечення додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

 

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, в тому числі здійснює термінові заходи для допомоги постраждалим.

 

Також у Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232, передбачено, що у разі настання нещасного випадку безпосередній керівник робіт зобов’язаний терміново організувати надання першої медичної допомоги постраждалому, за потреби забезпечити його транспортування до лікувально-профілактичного закладу.

 

Пунктом 4.5 розділу IV Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25 січня 2012 року № 67 (далі — Наказ № 67) визначено, що за рішенням роботодавця створюється одне або кілька приміщень для надання першої медичної допомоги, забезпечених необхідним устаткуванням і матеріалами.

 

Ці приміщення повинні мати позначення відповідно до Технічного регламенту знаків безпеки і захисту здоров’я працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2009 року № 1262.

 

Обов’язкову наявність аптечок на тих чи інших підприємствах передбачено наступними нормативно-правовими актами:

• розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про заходи щодо запобігання травматизму і вдосконалення порядку подання першої медичної допомоги потерпілим внаслідок дорожньо-транспортних подій» від 7 травня 1998 року № 291-р;

• пунктом 2.16 Державних санітарних правил і норм роботи з візуальними дисплейними терміналами (ВДТ) електронно-обчислювальних машин (ДСанПіН 3.3.2.007-98), затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 10 грудня 1998 року № 7;

• пунктом 42 Інструкції із санітарного утримання приміщень та обладнання виробничих підприємств, затвердженої Головним санітарно-епідеміологічним управлінням Міністерства охорони здоров’я СРСР від 31 грудня 1966 року № 658-66 тощо.

 

Відповідальним за аптечку (наказом по підприємству) призначається медичний персонал чи спеціально уповноважена особа з працівників, яка потім здійснює регулярну перевірку аптечки та відповідає за її стан і поповнення.

 

Аптечка має відповідати можливим небезпекам, які можуть виникнути під час роботи. Лікарські засоби, що мають міститися в аптечці визначаються безпосередньо характером шкідливих і небезпечних виробничих факторів на робочому місці.

 

Наприклад, обов’язковою складовою аптечки має бути:

для акумуляторника:

• готовий розчин з питною содою та борною кислотою для промивання очей і шкіри;

• засіб для полоскання рота при опіках кислотою чи лугом

для працівника кухні:

• напальчники для захисту порізів шкіри від вологи

для працівника столярної майстерні:

• пінцет для видалення скалок

для вахтовиків:

• засоби профілактики шлункових розладів і гострих респіраторних захворювань

 

Аптечка має містити засоби для екстрених профілактичних заходів у разі загрози епідеміологічних спалахів різних захворювань. Тобто за потреби працівник повинен мати змогу:

— терміново здійснити дезінфекцію предметів та інструментів на своєму робочому місці відповідними засобами загального призначення;

— скористатися марлевою пов’язкою для захисту органів дихання.

 

Використовуючи аптечку необхідно пам’ятати, що:

• відкривати герметичні упаковки, лікарські засоби, пенали з таблетками без необхідності — забороняється;

• якщо термін зберігання лікарських засобів закінчився, вони мають бути вчасно замінені;

• невикористані аптечки або медикаменти передаються на склад або підлягають утилізації.

 

Вміст аптечки буде відрізнятися залежно від сфери застосування, але зазвичай до її складу входить:

набір для обробки ран і зупинки кровотеч: бинти, пластири, джгути, антисептики (спиртові розчини йоду, брильянтовий зелений та ін.) тощо

антибіотики загальної дії

нітрогліцерин та його похідні

антивітамінні (протиалергічні) препарати

інструмент: ножиці (переважно атравматичні), гумові рукавички, скальпель та ін.

нашатирний спирт

спазмолітичні препарати

засоби для детоксикації: активоване чи біле вугілля, перманганат калію

 

Також до складу аптечки можуть входити:

• засоби для проведення вентиляції легень.

• протишокові набори.

• засоби для знезараження води — створені на основі дихлорсульфоамідобензойної кислоти та активного хлору, забезпечує знезараження однієї фляги (800 мл), воду можна вживати через 30–40 хв. після розчинення таблетки.

 

...далі читайте на сторінці 50, випуск №11 (листопад, 2017)