Моя дитина — мій співробітник

Випуск №11 (листопад, 2019)

 

Моя дитина — мій співробітникОлександр Власенко,

старший науковий співробітник відділу з наукового забезпечення питань зайнятості,

соціального діалогу та стандартів праці НДІ праці і зайнятості населення Мінсоцполітики та НАН України,

голова профспілки працівників Інституту

 

Зазвичай споріднений або який-небудь інший тісний зв’язок між двома особами дає привід сумніватися в їхній об’єктивності, коли мова йде про питання професійної діяльності та посадових обов’язків. Така недовіра існує в суспільстві, і як наслідок — навіть відображена в законодавчих актах, які регулюють різні сфери відносин. Саме такі ситуації, коли діти працюють разом із батьками розглянемо в цій статті.

 

Як свідчить світовий досвід, чимало підприємств, які успішні на ринку, — це підприємства з сімейним підрядом. І хоча український бізнес досить молодий, але багато родин схиляються саме до такої моделі спільної справи.

 

Преваги та недоліки сімейних компаній

Відкриття та ведення сімейного бізнесу — це серйозний і складний процес, який має свої тонкощі й особливості. Для того, щоб такий бізнес був успішним і компанія процвітала, важливо дотримуватися балансу між сімейними стосунками та бізнесом, потрібно правильно розробити політику управління компанією. Інакше можуть постраждати або сімейні стосунки, або справа, в яку було вкладено чимало часу і коштів.

 

Чи відомо вам?

Результати багатьох досліджень свідчать, що емоційний зв’язок у сім’ї та прив’язаність до компанії зростає, коли діти приходять у бізнес після засновника, і починає стрімко зменшується, коли у компанію приходять онуки. А також про те, що 70 % сімейних бізнесів не «виживають» під час першої передачі справ другому поколінню.

 

Коли діти починають керувати компанією, мова йде не лише про сам бізнес, це — історія, культура компанії та родини, часом секрети. Якщо подивитися на історію компанії крізь призму емоції, то можна зовсім по-іншому її зрозуміти, ті чи інші кроки, які були зроблені. Тому більше ймовірності успішно пережити зміну поколінь. Емоції можуть не тільки негативно впливати на розвиток компанії (наприклад, через конфлікти), а й позитивно та конструктивно — завзятою поведінкою, теплими стосунками з працівниками.

 

Одна з особливостей сімейного бізнесу полягає у довгостроковій перспективі. У таких компаній немає мети отримати швидкий дохід. Головна мета власників сімейного бізнесу — якомога довше залишитися на ринку і передати свій бізнес у спадок дітям. Тому власники сімейного бізнесу не хочуть брати на себе великі ризики, які поставили б під загрозу все те, що було досягнуте попередніми поколіннями.

 

Зазвичай, крім прибутку, сімейний бізнес може також принести безліч нематеріальних винагород. Наприклад, співробітники, які працюють в несімейному бізнесі, роками намагаються побудувати міцні довірчі стосунки з колегами, тоді як у сімейному бізнесі така проблема відсутня. Тут усі націлені на один загальний результат, що, в свою чергу, дозволяє досягти успіху.

 

...придбати повний випуск →