Офісний етикет: норми та правила

Офісний етикет: норми та правилаВипуск №9 (вересень, 2019)

 

Олександр Власенко,

старший науковий співробітник відділу з наукового забезпечення питань зайнятості, соціального діалогу та стандартів праці НДІ праці і зайнятості населення Мінсоцполітики та НАН України, голова профспілки працівників Інституту

 

Питання етикету й етикетних ситуацій цікавить дуже багатьох, адже життя людини протікає в постійній взаємодії, спілкуванні з іншими людьми. Протягом дня майже в кожної людини на роботі накопичується маса енергії, значна частина якої – негативна. Зазвичай це спричинюють стресові ситуації, які пов’язані з терміновими завданнями, обговорення робочих питань, наради та співбесіди. Внаслідок чого багато працівників дозволяють собі виражати негативні емоції, грубіянити, лаятися в офісі. Робити цього у жодному разі не можна, адже професіонал завжди та скрізь повинен залишатися професіоналом.

 

Щоб контакти не спричинювали конфлікти, не порушували соціальної рівноваги, а повсякденне спілкування було гармонійним, приємним і корисним, з давнини вироблялися правила етикету.

 

Сучасний етикет успадкував звичаї практично всіх народів від сивої давнини до наших днів. У своїй основі ці правила поведінки загальні, бо їх дотримуються представники не тільки якогось певного суспільства, а й різних соціально-політичних систем, які існують у сучасному світі. Кожна нація вносять в етикет свої уточнення та доповнення, які зумовлені суспільним устроєм країни, специфікою її історичної будови, менталітетом, національними традиціями й звичаями.

 

Давайте для початку з’ясуємо, що таке етикет.

Етикет – слово французького походження, яке означає зразки поведінки, до нього належать правила чемності й ввічливості, які прийнятні в суспільстві.

Слово «етикет» означає встановлений порядок, сукупність правил, що регламентують зовнішні прояви людських стосунків у певній соціальній сфері: придворний, дипломатичний, військовий, етикет вищого суспільства, церковний, спортивний, наукових співтовариств; у сфері підприємництва й управління – діловий етикет.

 

Професійний етикет — один із найголовніших видів етики. Він розкриває, передусім, специфічний моральний кодекс людей певної професії. Кожна професія висуває до людей, які її обрали, відповідні моральні вимоги, породжує особливі моральні проблеми. Але одні професії не вимагають істотних коректив звичайних норм і правил поведінки людей, а решта — наполегливо вимагають цього. Йдеться насамперед про види діяльності, в яких об’єктом впливу є людина (освіта, медицина, юриспруденція, економіка). Саме в цих сферах діяльності особливо велика залежність однієї людини від іншої, а результати професійної діяльності однієї можуть мати доленосне значення для іншої. До представників цих професій суспільство висуває підвищені моральні вимоги не через їхню масовість, а тому, що їхня діяльність пов’язана безпосередньо з людьми, їхніми інтересами.

 

Моральні норми є результатом тривалого процесу становлення стосунків між людьми, бо не можна існувати, не поважаючи один одного, не накладаючи на себе певних обмежень.

 

...придбати повний випуск →