У тому, що подобається, потрібно йти до кінця

Випуск №9 (вересень, 2018)

 

 

Олена МУСІЄНКО,

менеджер з персоналу відділу по роботі з персоналом Дивізіону ІТ-дистрибуції ТОВ «MTI»

«Справжній НR — це і психолог, і коуч, і ментор, людина, яка вміє оцінити ситуацію і завжди знає, як правильно себе поводити і що сказати»

 

KL: Яким був ваш шлях до посади менеджера з персоналу? З якої позиції починали?

Олена: В компанію МТІ я прийшла на посаду помічника керівника. На той час у компанії працювало 80 працівників. Уже на співбесіді з керівником я сказала, що з часом хочу обіймати іншу посаду, яку саме, ще не знала, та й функції HR тоді в компанії не було. Підбором персоналу займалися працівники департаменту з управління персоналом центрального офісу. Згодом працівників стало більше, і керівництво компанії зрозуміло, що було б набагато зручніше мати відділ HR поруч.

 

У мене з’явилось бажання розвиватися у цьому напрямі, тож я пішла до директора з пропозицією надати мені можливість працювати у відділі по роботі з персоналом, прихопивши свій перший диплом спеціаліста з кадрового обліку та заробітної плати. Оскільки я не мала досвіду в цій сфері, було вирішено залучити до цієї роботи фахівця, якому я б могла допомагати та одночасно вчитися в нього. Такого фахівця ми знайшли. Першими моїми завданнями були: розміщення вакансій, пошук резюме, телефонні інтерв’ю та призначення співбесід. Через рік наш штат збільшився до 120 працівників, і вже офіційно було відкрито відділ по роботі з персоналом, у якому мене призначили фахівцем з персоналу.

 

KL: Як ви здобували потрібні знання?

Олена: Мій функціонал постійно збільшувався і спочатку було доволі складно. Та й керівнику відділу було зі мною нелегко, оскільки досвіду та знань мені дуже не вистачало.

Але мене завжди приваблює та спонукає до розвитку все, що мені не знайоме. Чим більше я занурювалась у цю тему, тим більше мені це подобалось. У мене були дуже амбіційні плани і за короткий період я пройшла багато навчання. Спочатку була програма з рекрутингу, тобто саме з тієї теми, з якої я починала. Потім курси змінювали один одного майже без перерви. Вже через деякий час я змогла спілкуватися зі своїм керівником однією професійною мовою.

 

KL: Пам’ятаєте свою першу співбесіду з кандидатом?

Олена: Перший досвід закриття вакансії був для мене дуже стресовим. Це була вакансія економіста і працювати потрібно було з доволі вимогливим керівником. На співбесіді ставила кандидатам запитання, не повністю розуміючи, навіщо я їх ставлю і що вони мені дадуть, тому що думала про наступні питання, які потрібно поставити. Постійно радилась зі своїм керівником. Я хотіла зробити все якнайкраще, і мені це вдалося.

 

KL: Чи є у вас «лайфхаки», здобуті на власному досвіді? Поділіться, будь ласка.

Олена: За весь час роботи у компанії було багато різних змін, які вимагали нових рішень і впровадження програм для роботи з персоналом, на кшталт програм адаптації та розвитку персоналу, написання та проведення тренінгів та центрів оцінки, ротація персоналу, тощо. Важливо не боятися змін, намагатися швидко адаптуватися до них, вибрати найбільш підходящу стратегію розвитку і впевнено рухатись вперед.  

 

KL: Чи були для вас корисними знання з кадрового обліку, які ви здобули завдяки своїй першій освіті?

Олена: Так, звичайно. Я дуже тісно працюю з кадровим відділом, готую звіти та інші внутрішні документи для них, ми частенько радимось щодо взаємодії з працівниками, щоб уся інформація була максимально коректною та зрозумілою для них. Завдяки цим знанням я можу консультувати працівників щодо кадрових питань, які у них виникають.

 

KL: У нашій країні менеджер з персоналу — це людина, яка «зробила себе сама», яка сама шукає, чому і де потрібно навчатись. Ваш досвід це підтверджує.

Що порекомендуєте тим, хто збирається розпочинати свій кар’єрний шлях у цій галузі?

Олена: Зараз дуже багато різноманітних курсів та тренінгів. Я б рекомендувала звернути увагу на ті, які подають інформацію на реальних прикладах, доступною мовою. Добре, коли курс повний: від підбору персоналу до стратегічного бачення управління персоналом — та включає в себе ігри та командні завдання. Це дозволяє більше зануритись у процес навчання, зробити його захопливим та цікавим. Жива дискусія дозволяє подискутувати з лектором, поділитися власним досвідом, зрозуміти як застосовувати знання на практиці. Це чудовий формат для навчання, адже від нього отримуєш не тільки користь, а й задоволення.

 

KL: Які особисті якості, на вашу думку, важливі для НRа?

Олена: НRів зараз багато, але «справжніх» — одиниці. Справжніми НRами я вважаю тих, хто дійсно любить людей і любить з ними працювати. Потрібно вміти будь-яку бесіду максимально коректно довести до потрібного результату. Не можна включатись емоційно, вестись на провокації, тоді результат буде протилежним. Такі розмови виснажують, після нех часто потрібен час для відновлення сил. Інакше ти не зможеш дати наступному співрозмовнику те, що йому потрібно.

 

Справжній НR — це і психолог, і коуч, і ментор, людина, яка завжди вміє оцінити ситуацію і знає, як правильно себе поводити і що сказати. Наприклад, у ситуації конфлікту потрібно і заспокоїти співрозмовника, і розібратися у ситуації, і знайти компроміс. Коли це у вас виходить, підвищується ваша самооцінка. Крім того, дуже приємно бачити вдячні очі людей, яким допомагаєш.

 

KL: Керівників підприємств цікавить фінансовий результат усіх процесів, а сучасним українським НRам фінансових знань часто бракує. Де ви здобували ці знання?

Олена: Теорію я вивчала на курсах, а на практиці — методом спроб та помилок. Штатний розпис, оклади, НR-бюджет — з цим усім, звісно, доводилось працювати. Зараз формуємо новий відділ, тож займаємось розрахунками, аналізуємо ринок у тій сфері, яку прагнемо розвинути. Все нове мене завжди приваблює та спонукає до розвитку. Я хочу бути впевнена в тому, що говорю, яку інформацію надаю, тому що так підтверджую мій професійний рівень.

 

KL: Які у вас кар’єрні амбіції? Чи є та вершина, після якої ви заспокоїтесь?

Олена: Зараз я завершую курс «HR — бізнес-партнер» з елементами коучингу. Там також дізнаюсь багато нового для себе, зокрема про стратегічне управління. Це дуже цінні знання і сам формат навчання передбачає ігри та моделювання ситуацій.

На жаль, посада не завжди відповідає професійним навичкам працівника. За високою посадою може стояти людина з дуже скромним професіоналізмом, і навпаки. Тому я вважаю неправильним «міряти» людину по посаді. Завжди є простір для розвитку, а у сфері HR і поготів. Кожного дня знаходиться щось нове: цікавий захід, нова книжка — і кінця цьому немає, і мені це подобається. Світ змінюється дуже швидко, і потрібно за ним встигати.

Зараз я хочу більше заглибитися у коучинг, пройти професійну освіту в цій сфері. Мені цікаві теми адаптації, навчання, ротації персоналу — все, що стосується безпосередньої роботи з людьми та спілкування з ними. Це те, що я найбільше люблю у своїй роботі.

 

KL: Управління персоналом у кожній галузі має свої особливості. Розкажіть про ваші.

Олена: У нас специфічний ринок і необхідну інформацію можна отримати  завдяки спілкуванню.

У нас складні та специфічні посади — людина повинна володіти широким спектром функцій. Посади несхожі на посади в інших компаніях, тому складно, наприклад, проводити порівняльний аналіз заробітних плат.

При закритті такої вакансії я намагаюсь отримати інформацію з різних джерел: обов’язково спілкуюсь з керівником відділу, щоб якомога краще зрозуміти функціонал майбутнього працівника і розмовляю з людьми, які обіймають схожі посади, щоб краще розуміти, чим вони займаються.

 

KL: Чи вдається суміщати кар’єру, особисте життя та хобі?

Олена: Домашня атмосфера, де тебе завжди чекають, надихає на нові звершення. Я людина творча, тому кожну цікаву ідею маю записувати, де б я не була в цей момент: на роботі чи вдома. Я люблю пробувати щось нове, люблю експериментувати і не жалкую для цього свого особистого часу.

 

Дуже люблю подорожувати, ми з чоловіком об’їздили на авто майже всю Україну. Особливо мене захоплюють замки. Я вважаю, що у всьому, що подобається, потрібно йти до кінця. Часто шукаю місця, які ще не відомі широкому загалу, де ще немає туристичних маршрутів. Ділюся своїми знахідками у фейсбуці, і мені дуже приємно бачити, що потім люди їздять у ці місця. Працівники часто звертаються за порадою, коли складають маршрути для своїх відпусток. Дуже пишаюсь тим, що люди можуть прийти до мене з будь-якого питання. Вважаю, що викликати довіру — головна якість НRа.

 

Бесіду вела
Олена Зав’ялова